Cookies
De websites van Matchis maken gebruik van cookies om de functionaliteit te waarborgen en gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie vind je op onze cookie-pagina.
Deze lesbrief is ontwikkeld samen met docenten Maatschappijleer & Burgerschap. De werkvormen van het lespakket Maatschappijleer en Burgerschap zijn zo gekozen dat verschillende vaardigheden worden geoefend, zoals: meningsvorming, argumenteren, kritisch denken en denken vanuit meerdere perspectieven. De modules zijn geschikt voor HAVO, VWO en MBO maar kunnen uiteraard ook door elkaar worden gebruikt.
Vraagstukken die worden benoemd zijn makkelijk in te passen in de bestaande lesstof. Denk bijvoorbeeld aan: Waarom zou je stamceldonor worden? Waarom verplicht de overheid dit niet? Welke waarden spelen een rol bij wel of niet doneren en wat gebeurt er als je het perspectief inneemt van een donor, een niet-donor of patiënt die wacht op een transplantatie? Er kan worden gekozen uit modules die meer inzicht verschaffen over het fenomeen stamceldonatie, verschillende interactieve spelvormen, discussie en debat.
Er is voor dit lespakket een introductiefilmpje gemaakt waarin drie jonge mensen hun verhaal doen: iemand die daadwerkelijk stamcellen heeft gedoneerd, een patiënt die stamcellen heeft ontvangen en iemand die zich heeft geregistreerd als donor. Dit filmpje kan worden gebruikt als inleiding of ter ondersteuning van de verschillende werkvormen.
De lesbrief is digitaal opgezet en wordt (gratis) als PDF beschikbaar gesteld aan docenten.
Bestel hem hier direct. Vermeld in het bericht je naam, de naam van je school, onderwijsniveau en je e-mailadres.
Toelichting inhoud lesbrief Maatschappijleer & Burgerschap
Introductiefilm - onderwijsbrief Maatschappijleer & Burgerschap
De lesbrief is opgebouwd uit verschillende onderdelen en zijn er zes verschillende werkvormen om stamceldonatie op een leuke, actieve goede manier onder de aandacht te brengen. De gehele inhoud bestaat uit:
1. Stamceldonatie in de klas
2. Doelstelling, doelgroep en gebruik
3. Mogelijke opzet bijeenkomst van 60 minuten
4. De werkvormen
4.1 Werkvorm A: Meningencarrousel
4.2 Werkvorm B: Stoplichtspel
4.3 Werkvorm C: Redder van de klas
4.4 Werkvorm D: FAKE/REAL news!
4.5 Werkvorm E: Mijn Campagne
4.6 Werkvorm F: Hats Up
5. Bijlagen
5.1 Veelgestelde vragen over stamceldonatie
5.2 Bijlage bij werkvorm A - Meningencarrousel
5.3 Bijlage bij werkvorm B - Stoplichtspel
5.4 Bijlage bij werkvorm F - Hats Up