Veelgestelde vragen Donorportaal
Bekijk hier de veelgestelde vragen over het Donorportaal.
Inloggen in DonorportaalPage content
Wat is het Donorportaal?
Het Donorportaal is een dienst van Stichting Matchis waarin mensen die zich hebben geregistreerd als stamceldonor hun gegevens kunnen inzien en zo nodig wijzigen. Donoren kunnen hierin onder andere hun adresgegevens wijzigen en inzien wat de status van hun donorregistratie is.
Waarom is het belangrijk dat mijn gegevens kloppen?
Wanneer je een match bent met een patiënt, zal Matchis contact met je opnemen om te bespreken of je nog steeds geschikt en bereid bent om stamceldonor te zijn. Om die reden is het van belang dat Matchis beschikt over de juiste contactgegevens.
Mijn gegevens kloppen niet, kan ik die aanpassen?
Zeker, daar is het donorportaal juist voor bedoeld. Ben je sinds je inschrijving verhuisd, dan kun je je adresgegevens zelf aanpassen.
Wanneer je e-mailadres gewijzigd is, vragen we je die ook aan te passen. Zorg dat dit altijd een persoonlijk mailadres is, en niet die van je werk, zodat Matchis je ook kan bereiken als je niet (meer) aan het werk bent. Om te controleren of je het juiste mailadres hebt doorgegeven, krijg je een controlemail op het door jou opgegeven adres.
Als je een nieuw (mobiel) telefoonnummer hebt, vul deze dan ook via het Donorportaal in. Matchis neemt als eerste telefonisch contact op wanneer je een mogelijk match bent met een patiënt.
Staan al mijn gegevens in het Donorportaal?
In het Donorportaal staan je naam, geslacht, geboortedatum, je adresgegevens, je e-mailadres en je telefoonnummer. Ook kun je er de status van donorregistratie vinden.
Is het Donorportaal wel veilig, kunnen anderen mijn gegevens niet inzien?
Het Donorportaal maakt gebruik van een beveiligde verbinding voor het ophalen van jouw gegevens. Je inlog is een combinatie van je telefoonnummer of e-mailadres en je geboortedatum en wordt gevalideerd door het toesturen van een verificatiecode naar het bij Matchis bekende e-mailadres of telefoonnummer. Zonder deze code kun je niet inloggen.
Hoe log ik in?
Je inlog is gebaseerd op het mailadres of telefoonnummer zoals je dat bij je donorregistratie hebt opgegeven aan Matchis, in combinatie met je geboortedatum. Je ontvangt vervolgens per sms of email een verificatiecode waarmee je in moet loggen.
Ik probeer in te loggen, maar krijg geen verificatiecode?
Als je de verificatiemail niet hebt ontvangen (ook niet in de spamfolder wanneer de code per mail is verstuurd), neem dan contact op met Matchis, wij helpen je graag verder.
Waarom wordt mijn telefoonnummer niet in het Donorportaal herkend?
Matchis gebruikt het telefoonnummer dat je bij je registratie hebt opgegeven, tenzij je later een wijziging hebt doorgegeven. Wanneer je niet meer beschikt over je oude telefoonnummer (die heb je nodig voor de verificatiecode), dan is het verstandig om het e-mailadres te gebruiken om je verificatiecode op te ontvangen.
Mocht dit ook niet lukken, neem dan contact op met Matchis, wij helpen je graag verder.
Waarom wordt mijn e-mailadres niet in het Donorportaal herkend?
Het e-mailadres dat Matchis gebruikt, is datgene wat je hebt doorgegeven toen je je als donor registreerde. Als je Matchis later op de hoogte hebt gesteld van een wijziging van het mailadres, dan wordt dit gebruikt voor het Donorportaal.
Tip: ontvang je de Matchis nieuwsbrief via e-mail? Dit is het mailadres dat bij Matchis bekend is.
Wanneer je geen toegang meer hebt tot je oude mailadres (die heb je nodig voor de verificatiecode), dan is het verstandig om het telefoonnummer te gebruiken om je verificatiecode op te ontvangen.
Mocht dit ook niet lukken, neem dan contact op met Matchis, wij helpen je graag verder.
Ik heb mijn e-mailadres gewijzigd, maar ik krijg geen verificatiemail?
Als je de verificatiemail niet hebt ontvangen (ook niet in de spamfolder), neem dan contact op met Matchis, wij helpen je graag verder.
Ik weet niet zeker of ik al stamceldonor ben, en inloggen in het Donorportaal lukt niet. Moet ik mij nu registreren als stamceldonor?
Als je twijfelt of je al stamceldonor bent, en je komt niet verder via het Donorportaal, neem dan contact op met Matchis, wij helpen je graag verder.
Ik ben nog geen 18 en kan mijn geboortedatum niet selecteren. Hoe kan dit?
Je kunt je vanaf je 18e jaar registreren als stamceldonor. Daarom ben je vóór je 18e nog niet vindbaar in het Donorportaal.
Ik ben ouder dan 56 en kan mijn geboortedatum niet selecteren. Hoe kan dit?
Zodra je de leeftijd van 56 jaar hebt bereikt, word je automatisch als stamceldonor uitgeschreven. Deze keuze is gemaakt omdat de kwaliteit van stamcellen na die leeftijd merkbaar afneemt, terwijl de risico’s van een stamceldonatie juist toenmen. Onderzoek laat zien dat stamcellen van jonge donoren (bij voorkeur tussen 18 en 35 jaar) betere transplantatieresultaten geven bij de patiënt.
De uitschrijving op 56-jarige leeftijd is gecommuniceerd door Matchis via een e-mail aan het adres dat op dat moment bij Matchis bekend was. Mocht je nog vragen hebben over deze uitschrijving, neem gerust contact op met Matchis.
Ik heb een andere vraag over stamceldonatie
Neem een kijkje op de veelgestelde vragen-pagina van Matchis.